About Me

My photo
Hi all~ Selamat dtang ke dunia ak,hoho~ I just simple girl, friendly ,n cool ,~cewah! hehe~ Now i stay at Kedah Darul Aman , staun skli sy blik JB ~ oh yeah! ohh , lpa? umur sy? 13 baru , ~sy msh kanak2 ribena , hehe :D ~ i like something tht different thn other , uhwaa! i like to dream tpy dream uu taa complete lg -,-! grr! anything thx semua :))

Saturday

Adakah ini Malam Lailatul Qadar

Adakah ini Malam Lailatul Qadar?


Itu sy tidak pasti , di sini sy ingin menceritakan satu kejadian yang berlaku pada seowg kawan sy di sek yg tinggal di asrama. Kejadian ini berlaku di DOME asrama yg dia tinggal. Kisah nya bermula , ada seseowg itu gerak kan nya bangun , tetapi alangkah bila dia terjaga dia melihat sekeliling tmpat tdur nya, tiada sesiapa yang ada di tpinya . Semuanya pergi mandi, sembahyang dan ada jga yang turun ke kantin untuk bersahur.


Alangkah bila dia terpandang seowg pelajar itu yg sedang membuat sesuatu isyarat kpdnya. Dia jga begitu hairan , tba-II wajah pelajar yg dia pandang itu menjadi hodoh umpama nenek tua . Dia berasa kesejukan dan takut . Tba-II ada seowg kakak senior yg dia knal , kejar dia hgga ke luar . Yang peliknya , ketika dia menangis,lari keluar dri dome,tiada sesiapa yg tahu, walaupun bgtu ramai pelajar dalam dome itu.


Ramai yg mengatakan bhawa itu malam Lailatul Qadar, sb kjdian itu berlaku selepas 20 hari berpuasa. Tetapi ada juga yg menyatakan itu hanya bayangan semata-mata . Adakah ini semua ini benar?
Ketika dia ceritakan pd sy , dia jga mgtakan bahawa ayh dia bela SAKA?


Berkemungkinan SAKA ayh nya jga. Memang aneh sgt kesah ini.
Korang bleh bca info-II yg sy sdiakan di bawah ini, anda shja yg menentuka nya , HAHA :))
Anything pun , ini benar-II berlaku pd seowg kawan sy di sekolah 



Bilakah Waktu Sebenar Lailatul Qadar?
Tanda-Tanda Malam Lailatul Qadar & Kelebihan | Imam Muda
Lailatul Qadar berlaku pada setiap tahun, bukan hanya pada ketika ia diwahyukan atau tahun ayat itu diturunkan sahaja.

  • Pertama, Lailatul Qadar hanya akan berlaku dalam bulan Ramadhan sahaja.
  • Kedua, kebanyakan ulama berpendapat bahawa Lailatul Qadar berlaku pada sepuluh malam terakhir Ramadan. Ini adalah pendapat yang paling rajih (absah).
  • Ketiga, ia berlaku pada malam-malam ganjil iaitu malam 21, 23, 25, 27 dan 29Ramadan.
    -imam muda-
Terdapat Sebuah laman web meramalkan bahawa Lailatul Qadar pada tahun ini jatuh pada malam 27 Ramadan 1427H bersamaan 20 Oktober 2006 dan sebagainya. Ramalan-ramalan ini adalah sesat belaka dan tidaklah benar sama sekali bahkan bertentangan dengan nas-nas yang sarih. Ini adalah kerana Nabi Muhammads.a.w. sendiri tidak pernah memaklumkan bilakah waktu sebenar Lailatul Qadar.

Kenapa Lailatul Qadar Dipilih Ianya Berlaku Pada 10 Malam Terakhir?
Inilah kebijaksanaan Allah s.w.t.. Setelah 20 hari berpuasa, manusia sudah mempunyai kekuatan tahap kerohanian dan tingkat kesedaran yang tinggi serta momentum yang diperlukan untuk mempertingkatkan ”gear tertinggi” dalam amalannya. Malaikat turun pada malam tersebut sehingga terdorong orang mukmin melakukan ibadah dengan izin Allah s.w.t. dan merasai sejahtera dan selesa hingga pagi. -imam muda-
Apakah Amalan yang patut dilakukan Pada Malam Lailatul Qadar?
Imam Muda : Lailatul Qadar adalah malam yang cukup istimewa yang tidak kedapatan pada mana-mana malam. Amalan yang mesti dilakukan pada malamnya ialah memperbanyakkan ibadah,membaca Al-Quran, beriktikaf dan berdoa. Dalam sebuah hadis daripada Aisyah r.a.berkata : ” Ya Rasulullah bagaimana kalau saya bertemu Lailatul Qadar? Apa yang harus saya ucapkan pada malam itu?” Baginda bersabda: Ucapkanlah: “Ya Allah kami bermohon pada-Mu, Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, suka mengampuni (hambahamba-Mu), maka ampunilah (dosa-dosa) kami.” (Riwayat Tirmizi, Nasa’i, Ibnu Majahdan Ahmad).
imam muda : Doa lain yang baginda baca ialah seperti berikut yang bermaksud: Wahai Tuhan kami,anugerahkanlah kepada kami kebajikan di dunia dan kebajikan di akhirat, danpeliharalah kami dan siksa neraka (QS Al-Baqarah [2]: 201)

Apakah Dasar Keimanan Tentang Lailatul Qadar?
Imam Muda : Di antara perkara yang perlu diimani dalam perkara berkaitan Lailatul Qadar ialah:
1. Al-Quran diturunkan pada malam Lailatul Qadar.
2. Lailatul Qadar lebih baik daripada seribu bulan yang membawa maksud bahawa setiap amalan yang termakbul pada malam itu samalah dengan amalan yang setara dengannya sebanyak amalan seribu bulan.
3. Para Malaikat dan ruh diturunkan pada malam tersebut.
4.  Sejahtera malam itu hingga terbit fajar (masuknya waktu Subuh).
5.  Ibadah yang jujur, ikhlas, konsisten, iltizam dan khusyuk pada sebarang masa.
6. Tiada tanda-tanda fizikal yang dijelaskan oleh nas kecuali khabar-khabar angin semata
Petanda Berlakunya Lalilatul Qadar.
Petanda berlakunya malam istimewa ini boleh diketahui pada malam tersebut ataupun pada pagi berikutnya. Namun demikian, semua petanda yang diberikan dalam Hadis adalah terlalu umum dan sukar untuk dihuraikan kerana ketiadaan tanda spesifik dan berfokus.
Petanda pada waktu malam ialah riwayat Imam Ahmad bin Hanbal  “Tandanya adalah langit bersih, terang bagaikan bulan sedang purnama,tenang, tidak dingin dan tidak pula panas …”. Hadis ini menepati keadaan dan suasana malam Al-Qadr yang sejahtera, tenang dan damai.
Insyaallah pada malam Lailatul Qadar, barangkali langit tidak akan kelihatan awan hitam atau gumpulan awan tebal yang mengotorkan langit dengan noda. Katakanlah walau pada malam 27Ramadan, langit kelihatan terang seperti malam 15 atau 16 bulan purnama. Maksud tenang sukar untuk digambarkan, mungkin merujuk kepada ketenangan malam dan suasana. Cuaca dan suhu tidak dingin dan tidak panas. Kalau di Malaysia barangkali antara 24 hingga 29 darjah celsius.
Petanda waktu pagi selepas malam Al-Qadr pula ialah riwayat Imam Muslim,  AbuDaud,  dan  Al-Tirmidzi antara lain meriwayatkan melalui Ubai bin Ka’ab yangbermaksud: ”Tanda kehadiran Lailatul Qadr ialah matahari pada pagi harinya (kelihatan) putih tanpa sinar (nya).” Apakah yang dimaksudkan di sini matahari tidakkelihatan kemerah-merahan pada waktu pagi? Wallahu A’lam

Mitos Dalam Masyarakat Melayu Mengenai 
Lailatul Qadar
Menemui malam Al-Qadr tidaklah melalui tanda-tanda fizikal. Hanya Allah jualah yang mengetahui siapa yang dianugerahkanNya menemui malam tersebut. Tiada siapasebenarnya mengetahui bilakah berlakunya atau telah berlakunya malam Al-Qadr.
Diantara kejadian pelik yang merupakan metos yang dikaitkan dengan malam Al-Qadr ialah:
1. Air sungai berhenti mengalir.
2. Pepohon menunduk.
3. Bekunya air.
4. Pokok sujud ke bumi
5. Ufuk langit merah
Sebenarnya, pengalaman merasai malam Al-Qadr tidaklah dapat dirasai atau dialami oleh pancaindera. Kalau ya pun perkara-perkara pelik itu berlaku, ia hanyalah satu kebetulan dan ketentuan Allah s.w.t. semata-mata. Rebutlah beramal di malam-malam 10 terakhir Ramadan tanpa perlu melihat tanda-tanda fizikalnya. Adapun orang yang mengalami peristiwa aneh pada malam tersebut, adakalanya mereka sendiri mengetahui bahawa malam itu ialah malam Al-Qadr. Namun demikian, Allah lebih mengetahui.
Ramai juga yang tidak mahu tidur pada malam yang dijangkakan Lailatul Qadar kononnya untuk bertemu dengan malam tersebut. Ini satu lagi perkara tahyul dan tidak berasas.Pokok terpenting ialah mempertingkatkan amalan-malan pada 10 malam terakhirRamadan. Kalaupun seseorang bertemu dengan malam Lailatul Qadr, akan tetapi tidak mempunyai amalan, persiapan ibadah atau penyucian batin, maka tidaklah iamendapat keberkatan dan manafaat malam tersebut. Wallahu’allam.
Tanda-Tanda Malam Lailatul Qadar & Kelebihan | Imam Muda

No comments:

Post a Comment